Αειφόρο Σχολείο

Λόγοι για τους οποίους συμμετείχαμε

Η ομάδα καθηγητών που αποφάσισε να συμμετάσχει το 2ο ΓΕ.Λ. Κοζάνης στο συγκεκριμένο πρόγραμμα μοιραζόταν κάποιους κοινούς προβληματισμούς σχετικά με τη σχέση των σύγχρονων μαθητών με το περιβάλλον και την αποτελεσματικότητα των περιβαλλοντικών προγραμμάτων. Συγκεκριμένα, είχαμε διαπιστώσει ότι οι μαθητές μας, ενώ είναι αρκετά ενημερωμένοι θεωρητικά για θέματα που αφορούν
στο περιβάλλον και στα προβλήματά του, δεν είναι εξοικειωμένοι σε πρακτικές και δράσεις ενεργητικής παρέμβασης. Επιπρόσθετα, τα σχολικά περιβαλλοντικά προγράμματα ολοκληρώνονταν στη διάρκεια ενός σχολικού έτους ή εξαρτιόνταν από την προθυμία και το ενδιαφέρον συμμετοχής συγκεκριμένων καθηγητών, χωρίς να αφήνουν ένα μονιμότερο «περιβαλλοντικό αποτύπωμα» στη σχολική μονάδα.

Η συγκυρία

Το 2ο ΓΕ.Λ. στεγάζεται στο παλαιότερο σχολικό συγκρότημα της πόλης της Κοζάνης. Τα συγκεκριμένα κτήρια κατασκευάστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του ’70 και για πολλά χρόνια στέγασαν αρκετές σχολικές μονάδες. Ουσιαστικές παρεμβάσεις συντήρησης ή και βελτίωσης της λειτουργικότητας των κτηρίων όσο και του περιβάλλοντος χώρου δεν έγιναν από τότε. Ο χρόνος άφησε έντονα τα σημάδια τόσο στο εξωτερικό περίβλημα όσο και στους εσωτερικούς χώρους. Η οικονομική κρίση από το 2010 επέτεινε τα προβλήματα. Πλέον, τα χρήματα που διανέμονται στις σχολικές μονάδες επαρκούσαν μόνο για την κάλυψη των λειτουργικών τους αναγκών, ενώ εργασίες συντήρησης γίνονταν μόνο για την επιδιόρθωση ανεπανόρθωτων ζημιών. Αυτό επιβάρυνε τα ήδη «γηρασμένα κτήρια», η εικόνα των οποίων ήταν απογοητευτική. Επιπλέον, η κατάσταση του περιβάλλοντος χώρου – ο οποίος είναι ο
μεγαλύτερος όλων των σχολικών μονάδων του δήμου Κοζάνης- είχε αφεθεί στην τύχη του. Χώροι πράσινου εγκαταλελειμμένοι, κατεστραμμένες πέργολες και παρτέρια, γήπεδα αθλοπαιδιών που δεν πληρούσαν προδιαγραφές ασφαλείας.

Η κρίση ως ευκαιρία ευαισθητοποίησης και δράσης
Έτσι, η συμμετοχή μας στο πρόγραμμα ήρθε ως λύση στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που συσσωρεύονταν εδώ και δεκαετίες. Σε συνεργασία με τις υπηρεσίες του Δήμου Κοζάνης αρχικά (Υπηρεσία Πράσινου, τεχνικές Υπηρεσίες, διαχείριση απορριμμάτων και ανακύκλωσης) αλλά και στη συνέχεια με επιλεγμένες δράσεις, που στο πλαίσιο του προγράμματος μπορούσαμε να υλοποιήσουμε χωρίς ιδιαίτερο κόστος, και με τη συμμετοχή των μαθητών μας προχωρήσαμε από το 2014 μέχρι και τώρα σε μια σειρά δράσεων, που ως στόχο είχαν τη βελτίωση του δεύτερου σπιτιού μας, του σχολείου μας, του χώρου που μαθητές και καθηγητές μοιραζόμαστε καθημερινά.

                             

 

 

 

 

 

 

Κείμενο & Φωτογραφίες: Σπυρίδων Περδικάρης, ΠΕ02