Κανονισμός Λειτουργίας

Εισαγωγή

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου (άρθρο 37, Ν.4692/2020) βασίζεται σε όσα προβλέπονται από την πολιτεία για την εκπαίδευση και τη λειτουργία των δημόσιων και ιδιωτικών Σχολείων και βασίζεται στις αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του Σχολείου και τα χαρακτηριστικά της τοπικής σχολικής και ευρύτερης κοινότητας.

 

Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάχθηκε ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή του Σχολείου, με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, των μελών του δεκαπενταμελούς μαθητικού συμβουλίου του Σχολείου και του εκπροσώπου του Δήμου. Επιπλέον, έχει εγκριθεί από τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του Σχολείου μας, καθώς και από την Διευθύντρια Εκπαίδευσης (άρθρο 37, Ν.4692/2020).

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους κοινοποιείται σε όλους τους γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται στον διαδικτυακό χώρο του Σχολείου.

Ο Κανονισμός επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του Σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.

Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, αλλά και κατά τη διάρκειά της, όποτε προκύψει σχετικό ζήτημα, οι γονείς και κηδεμόνες έχουν την υποχρέωση να ενημερώσουν τον Διευθυντή και τον σύλλογο των καθηγητών, όσο το δυνατόν πληρέστερα και με πλήρη εξασφάλιση των προσωπικών δεδομένων, για προβλήματα υγείας, κοινωνικά, ψυχολογικά ή άλλα των μαθητών. Η γνωστοποίηση τέτοιων παραμέτρων στο σχολείο είναι απολύτως αναγκαία για την αποφυγή συμπεριφορών που μεγιστοποιούν προβλήματα καθώς και για την υιοθέτηση κατάλληλης στάσης και συμπεριφοράς.

Ταυτόχρονα με τη σύνταξη του ωρολογίου προγράμματος διδασκαλίας και λειτουργίας, οι γονείς-κηδεμόνες παραλαμβάνουν το πρόγραμμα με τις συγκεκριμένες ώρες κατά τη διάρκεια της εβδομάδας που μπορούν να επικοινωνήσουν, ενημερωθούν, συνεργαστούν με το εκπαιδευτικό προσωπικό, εκτός φυσικά  εκτάκτων περιστάσεων.

1.     Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας

Το Σχολείο αποτελεί μια δημοκρατικά οργανωμένη κοινότητα, που διασφαλίζει τη συνεργασία των μελών του χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις αλλά με αμοιβαίο σεβασμό και αποδοχή της προσωπικότητας κάθε μέλους της σχολικής κοινότητας.

Ο Κανονισμός περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, οι οποίοι αφενός εμπεδώνουν τη δημοκρατική λειτουργία του σχολείου και αφετέρου διαμορφώνουν ένα παιδαγωγικό και διδακτικό κλίμα που διευκολύνει την απρόσκοπτη, μεθοδική και αποτελεσματική λειτουργία του.

Μέσω των συμφωνημένων όρων και κανόνων του Κανονισμού του Σχολείου επιδιώκεται:

  • Η εξασφάλιση της σωματικής και συναισθηματικής ασφάλειας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
  • Η διαμόρφωση προσωπικοτήτων που λειτουργούν υπεύθυνα, σέβονται τις ελευθερίες των άλλων και συνεργάζονται αρμονικά μεταξύ τους.
  • Η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο και την απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Η διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας του/της κάθε μαθητή/ριας, αλλά και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
  • Η δημιουργία εύρυθμων, ευχάριστων και αποδοτικών συνθηκών διδασκαλίας, μάθησης και εργασίας.

 

Ο αλληλοσεβασμός όλων όσων εμπλέκονται στην εκπαιδευτική  κοινότητα είναι κανόνας για τη λειτουργία μας.

 

Δεν είναι νοητή  στο πλαίσιο της σχολικής ζωής η χρήση βίας με οποιανδήποτε μορφή, σωματική ή ψυχολογική. Για τον λόγο αυτό η χρήση βίας , απ’ όπου και αν προέρχεται, τιμωρείται με τις αυστηρότερες των ποινών.

 

2.     Λειτουργία του Σχολείου

2.1.  Διδακτικό ωράριο

Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων του υποχρεωτικού προγράμματος και τα διαλείμματα καθορίζονται από σχετική απόφαση του ΥΠΑΙΘ και ανακοινώνεται στον διαδικτυακό χώρο του Σχολείου, https://2lyk-kozan-new.koz.sch.gr/ .

 

2.2.  Προσέλευση στο σχολείο

  • Η σχολική μέρα ξεκινάει με το χτύπημα του πρώτου κουδουνιού (08:15 π.μ.) και πρέπει όλοι να παρευρίσκονται στο χώρο συγκέντρωσης του σχολείου τουλάχιστο πέντε (5) λεπτά νωρίτερα. Οι εφημερεύοντες καθηγητές προσέρχονται τουλάχιστον δέκα (10) λεπτά νωρίτερα.
  • Σε περίπτωση που μαθητές καθυστερήσουν αιτιολογημένα, μπορούν να μπουν στην τάξη μόνο μετά από γραπτή άδεια του Διευθυντή. Αν αργήσουν, θα πάρουν απουσία και θα παραμείνουν στον ισόγειο χώρο του κεντρικού κτηρίου, ήσυχα χωρίς να διαταράσσουν το μάθημα των υπολοίπων, μέχρι να χτυπήσει το κουδούνι.
  • Όλοι οι μαθητές συμμετέχουν υποχρεωτικά στην πρωινή συγκέντρωση ανεξαρτήτως θρησκεύματος, διότι πέραν της προσευχής γίνονται ανακοινώσεις που αφορούν την ολομέλεια των μαθητών. Η προσευχή είναι προαιρετική για τους αλλόθρησκους, οι οποίοι οφείλουν να σέβονται με το ύφος και τη στάση τους την ενεργή συμμετοχή των υπολοίπων συμμαθητών τους.
  • Στην πρωινή συγκέντρωση οι μαθητές παρατάσσονται κατά τάξη και παραμένουν ήσυχοι σε όλη τη διάρκεια αυτής.
  • Όταν ένας μαθητής έχει σοβαρό λόγο απουσίας, οι γονείς-κηδεμόνες ενημερώνουν το σχολείο το αργότερο  μέχρι τις 09:00 π.μ. Η ενημέρωση αυτή δεν συνεπάγεται και τη δικαιολόγηση της απουσίας.
  • Εάν η καθυστέρηση προσέλευσης οφείλεται αποδεδειγμένα στα μέσα μαζικής μεταφοράς, τότε αυτές οι απουσίες δεν προσμετρώνται.

2.3.  Παραμονή στο σχολείο

  • Η είσοδος στην τάξη πρέπει να γίνεται αμέσως μετά την πρωινή συγκέντρωση ή αμέσως μετά το διάλειμμα. Ο διδάσκων καθηγητής, με το κτύπημα του κουδουνιού προσέρχεται σε εύλογο χρονικό διάστημα, και οι μαθητές πρέπει να εισέλθουν το αργότερο σε πέντε (5) λεπτά μετά τη λήξη της πρωινής συγκέντρωσης ή μετά το κτύπημα του κουδουνιού. Σε κάθε περίπτωση μετά τον ανωτέρω χρόνο και μετά την είσοδο του διδάσκοντα στην αίθουσα δεν επιτρέπεται η είσοδος των μαθητών. Σε μερικές μόνο περιπτώσεις επιτρέπεται η είσοδος των μαθητών κατά τη διάρκεια του μαθήματος, καθώς και η έξοδός τους για σοβαρούς λόγους με την άδεια του διδάσκοντος και την γραπτή άδεια  του Διευθυντή του σχολείου  με ταυτόχρονη ενημέρωση του κηδεμόνα.
  • Δεν επιτρέπονται οι «ενδιάμεσες» απουσίες χωρίς την γραπτή έγκριση του Διευθυντή και τη συναίνεση των κηδεμόνων.
  • Οι πόρτες των αιθουσών ανοίγουν και κλείνουν με ευθύνη του διδάσκοντα. Στα διαλείμματα οι μαθητές εξέρχονται των αιθουσών. Ο πρόεδρος του 5μελούς ανοίγει τα παράθυρα για την ανανέωση του αέρα (ακόμη και το χειμώνα, για λιγότερο χρόνο φυσικά), κάτι απολύτως αναγκαίο από πλευράς υγιεινής και μείωσης της πιθανότητας μετάδοσης ασθενειών. Επίσης το πενταμελές φροντίζει για την διατήρηση της καθαριότητας της τάξης.
  • Οι θέσεις των μαθητών μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας καθορίζονται σε συνεργασία με τον υπεύθυνο καθηγητή του τμήματος. Αλλαγή θέσης επιτρέπεται μετά από συνεννόηση με τον διδάσκοντα καθηγητή.
  • Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων κανένας μαθητής, από τους προσελθόντες στο σχολείο, δεν επιτρέπεται να απουσιάζει αδικαιολόγητα από την αίθουσα διδασκαλίας.
  • Δεν επιτρέπεται η κατανάλωση φαγητού και ροφημάτων στην αίθουσα διδασκαλίας – εργαστηρίων & γυμναστηρίου, πλην της πόσης νερού.
  • Για λόγους υγιεινής και ασφάλειας δεν επιτρέπεται η χρήση αθλητικού υλικού όπως και οποιαδήποτε άλλη αθλητική δραστηριότητα στις αίθουσες διδασκαλίας και στους κοινόχρηστους χώρους εντός του κτηρίου.
  • Δεν επιτρέπεται σε κανέναν  η χρήση και η λειτουργία κινητών τηλεφώνων και οποιασδήποτε άλλης συσκευής με σύστημα επεξεργασίας ήχου και εικόνας σε ώρα διδασκαλίας (Ν. 137003/Δ1/25-8-2016 ΥΠΠΑΙΘ). Ειδικότερα για τους μαθητές δεν επιτρέπεται η χρήση σε όλο τον χώρο του σχολείου και καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας, εφόσον η ανάγκη για επικοινωνία καλύπτεται επαρκώς με τα τηλεπικοινωνιακά μέσα που διαθέτει το σχολείο. Παρόλα αυτά σε περίπτωση που έχουν φέρει κινητό στο σχολείο, αυτό πρέπει να είναι εκτός λειτουργίας (απενεργοποιημένο) και μέσα στην τσάντα, φέρουν δε αποκλειστική ευθύνη φύλαξης αυτού. Σε περίπτωση απώλειας το σχολείο και η διεύθυνση δε φέρουν καμία απολύτως ευθύνη. Σε κάθε περίπτωση που διαπιστώνεται ότι υπάρχει ενεργοποιημένο κινητό, ειδικά κατά τη διάρκεια μαθήματος, καταρχάς δεσμεύεται, παραδίδεται στον διευθυντή και επιστρέφεται αποκλειστικά στον κηδεμόνα του μαθητή, ο οποίος υποχρεούται να έρθει να το παραλάβει. Σε περίπτωση υποτροπής εφαρμόζεται η διαδικασία επιβολής ποινών.
  • Δεν επιτρέπεται το κάπνισμα καθολικά σε όλους τους χώρους του σχολείου, κλειστούς και ανοικτούς. συμπεριλαμβανομένου του αύλειου χώρου, βάσει του Ν. 4419/2016, ΠΔ 121/2017. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να επισημανθεί ότι το κάπνισμα αποτελεί ποινικό αδίκημα και όχι απλά σχολική παράβαση.
  • Η τάξη, η ησυχία  και το ήρεμο κλίμα μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας είναι προϋποθέσεις αρμονικής συνεργασίας όλων των μελών της ομάδας. Αν δεν εξασφαλιστούν τέτοιες συνθήκες, δεν είναι δυνατόν να παραχθεί αποτελεσματικό διδακτικό έργο ούτε στον γνωστικό ούτε στον συναισθηματικό ούτε στον ψυχοκινητικό τομέα της μάθησης. Την  κεντρική ευθύνη για την καλή λειτουργία της τάξης την έχει ο διδάσκων εκπαιδευτικός. Απαραίτητο στις μεταξύ τους σχέσεις οι μαθητές  να καλλιεργούν τον αμοιβαίο σεβασμό, τον δημοκρατικό διάλογο, την αναγνώριση και ανοχή του άλλου, την υπευθυνότητα, την αλληλεγγύη και τη συνέπεια.  Η ευγενής άμιλλα είναι χρήσιμη, ο επιθετικός ανταγωνισμός αποδοκιμάζεται. Έλλειμμα των μαθητών που έχει προέλευση κοινωνική ή οικονομική ή φυσική και ιδιαιτερότητες με φυλετικό, θρησκευτικό, γλωσσικό ή άλλο χαρακτήρα δεν πρέπει να αποτελούν στοιχεία διάκρισης. Συμπεριφορές ρατσιστικές για οποιονδήποτε και από οποιονδήποτε δεν συνάδουν με τον πολιτισμό μας και τις αρχές του σχολείου. Δεν νοείται η χρήση βίας – σωματική ή λεκτική.
  • Δεν επιτρέπεται τόσο στους μαθητές όσο και στους διδάσκοντες να απασχολούνται με άλλο αντικείμενο πέραν του εκάστοτε διδασκόμενου μαθήματος.
  • Για τον ορισμό ημερομηνίας γενικής συνέλευσης, στα πλαίσια του έγκαιρου προγραμματισμού, το προεδρείο της μαθητικής κοινότητας έρχεται τουλάχιστον μία (1) ημέρα νωρίτερα σε συνεννόηση με τον εκπαιδευτικό, του οποίου την ώρα θα αξιοποιήσει για τη συνέλευση’ και μετά από τη συγκατάθεσή του ενημερώνει τον διευθυντή/υποδιευθυντή, ώστε η συνέλευση να καταχωρηθεί στο σχετικό πίνακα γενικών συνελεύσεων των τμημάτων του σχολείου. Κατά τη διάρκεια των μαθητικών και των γενικών συνελεύσεων οι μαθητές θα πρέπει να συμμετάσχουν σε αυτές. Η μη συμμετοχή χρεώνεται ως απουσία. Σε κάθε δε συνέλευση θα πρέπει να συμπληρώνεται το σχετικό πρακτικό, να υπογράφεται από τα μέλη του μαθητικού συμβουλίου και να παραδίδεται στον διευθυντή/υποδιευθυντή για αρχειοθέτηση.
  • Η παρουσία των μαθητών στο γραφείο του Συλλόγου καθηγητών δικαιολογείται μόνο στο πλαίσιο συνεργασίας με τους καθηγητές τους.
  • Η εμφάνιση τόσο των διδασκόντων όσο και των μαθητών πρέπει να είναι κόσμια και όχι προκλητική. Ακραίες περιπτώσεις στην εμφάνιση των μαθητών αντιμετωπίζονται από την κοινότητα της τάξης και τον υπεύθυνο καθηγητή σε συνεργασία με τους γονείς. Αν αυτό δεν αποδώσει, παρεμβαίνει το 15μελές μαθητικό συμβούλιο και τελευταία ο Σύλλογος διδασκόντων του Σχολείου.
  • Οι θύρες εισόδου και εξόδου στο χώρο του σχολείου καθ’ όλη τη διάρκεια της λειτουργίας παραμένουν κλειστές, ώστε να διαφυλάσσεται η ασφάλεια των μαθητών. Σε περίπτωση που μαθητής χρειαστεί να αποχωρήσει αιτιολογημένα νωρίτερα οφείλει να ενημερώσει τη διεύθυνση προκειμένου να ανοίξουν οι θύρες.

2.4.  Αποχώρηση από το σχολείο

  • Οι μαθητές/ριες σε καμία περίπτωση δεν φεύγουν από το Σχολείο πριν τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο Σχολείο και να παραλάβει το παιδί του, συμπληρώνοντας το σχετικό έντυπο.
  • Εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει τη Διεύθυνση του Σχολείου.

2.5.  Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου

Το Σχολείο μας εφαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις εγκυκλίους του ΥΠΑΙΘ. Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται έγκαιρα για προγραμματισμένες αλλαγές που προκύπτουν στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, όπως επίσης και αλλαγές που σχετίζονται με αλλαγή διδασκόντων/ουσών ως  προς τα γνωστικά αντικείμενα.

2.6.  Παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών

Για την τακτική παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών/ριών ευθύνονται εξ ολοκλήρου οι κηδεμόνες τους. Οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν να ενημερώνουν το Σχολείο για την απουσία των παιδιών τους.

2.7.  Διαδικασίες ενημέρωσης μαθητών, γονέων και κηδεμόνων

Η ενημέρωση μαθητών, γονέων και κηδεμόνων γίνεται μέσω των ακόλουθων τρόπων:

  • Διαδίκτυο και email του Σχολείου.
  • Ενημερωτικών σημειωμάτων ή/και βεβαιώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών εκδρομών, για την παρακολούθηση εκπαιδευτικών θεαμάτων κ.λπ.
  • Τηλεφωνικά, σε έκτακτες περιπτώσεις.
  • Μέσω της επίσκεψής τους στο σχολείο στις προγραμματισμένες, από τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών, ημέρες και ώρες.

3.     Σχολική και Κοινωνική Ζωή

3.1.  Φοίτηση:

  • Η φοίτηση των μαθητών/ριών, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, είναι καθήκον και υποχρέωσή τους. Η συμμετοχή τους οφείλει να είναι τακτική, ενεργός και συστηματική. Η ελλιπής φοίτησή τους, και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδό τους.
  • Για την τακτική παρακολούθηση της φοίτησης του μαθητή ευθύνεται εξ’ ολοκλήρου ο κηδεμόνας.
  • Ο υπεύθυνος καθηγητής για την παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών του τμήματος, αφού ενημερώσει τον διευθυντή του σχολείου ότι ο μαθητής συμπλήρωσε 24 απουσίες, ενημερώνει τον κηδεμόνα με email, το οποίο στέλνεται με μέριμνα του σχολείου από την 1η έως την 5η μέρα κάθε μήνα για τις απουσίες του μήνα που προηγήθηκε.
  • Ο κηδεμόνας κάθε μαθητή που απουσίασε για λόγους υγείας από το σχολείο για τρεις (3) και πλέον ημέρες είναι υποχρεωμένος να προσκομίσει ο ίδιος μέσα σε χρονικό διάστημα το αργότερο δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την επιστροφή του μαθητή στο σχολείο βεβαίωση δημόσιου νοσηλευτικού ιδρύματος. Σε αυτή την περίπτωση οι απουσίες δεν προσμετρώνται στην φοίτηση.
  • Το σύνολο των απουσιών δεν επιτρέπεται να είναι περισσότερες από εκατόν δέκα τέσσερις (114).
  • Απουσίες που έχουν γίνει σε ενδιάμεσες ώρες του ημερήσιου προγράμματος λειτουργίας του σχολείου, μεμονωμένες ή συνεχείς, σε καμία περίπτωση δεν θεωρούνται δικαιολογημένες χωρίς γραπτή άδεια του διευθυντή του σχολείου.
  • Απουσίες μαθητών που πραγματοποιούνται λόγω συμμετοχής σε δράσεις του σχολείου ή αναγνωρισμένων φορέων από το Υπουργείο Παιδείας (αθλητικές-πολιτιστικές-κοινωνικές), καταχωρούνται μεν αλλά δεν προσμετρούνται στον χαρακτηρισμό φοίτησης σύμφωνα με το άρθρο 21 του Π.Δ. 104/79.

3.2.  Σχολικοί χώροι

  • Η συνεργασία όλων είναι απαραίτητη, για να διατηρηθεί ένα καθαρό και ευχάριστο σχολικό περιβάλλον, κατάλληλο για μάθηση. Για την επιτυχία αυτού του σκοπού οι μαθητές:
    • Σέβονται την κινητή και ακίνητη περιουσία του σχολείου καθώς και το φυσικό περιβάλλον της αυλής του Σχολείου.
    • Δεν ρυπαίνουν τον σχολικό χώρο, δεν γράφουν σε θρανία και τοίχους, χρησιμοποιούν τα καλάθια απορριμμάτων.
    • Διατηρούν το θρανίο τους καθαρό, σε άριστη κατάσταση.
  • Όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας θα πρέπει να συμμετέχουν στην προστασία του κτηρίου από φθορές και στην καθαριότητα όλων των χώρων του σχολείου. Εκτός από τις σχολικές αίθουσες διεξαγωγής μαθημάτων και τους κοινόχρηστους χώρους, σεβασμός και προσεκτική χρήση απαιτείται στη σχολική περιουσία, δηλαδή στα εποπτικά μέσα και στη λοιπή υλικοτεχνική υποδομή π.χ. αίθουσες εργαστηρίων, γυμναστηρίων κλπ.
  • Κάθε φθορά που συμβαίνει με ευθύνη μαθητή αντιμετωπίζεται και αποκαθίσταται από τον κηδεμόνα του ή τη μαθητική κοινότητα του τμήματος χωρίς καθυστέρηση. Κάθε τμήμα είναι υποχρεωμένο να φροντίζει στο τέλος της σχολικής χρονιάς μέσω των εκπροσώπων του (5μελές συμβούλιο) να αποδώσει την αίθουσα και τον εξοπλισμό της, όπως ακριβώς την παρέλαβε. Για τους κοινόχρηστους χώρους την ευθύνη φέρει και το 15μελές συμβούλιο, το οποίο προκειμένου να προβεί σε αποκατάσταση των ζημιών δύναται να χρησιμοποιήσει χρήματα από το κοινό ταμείο των μαθητικών συμβουλίων.
  • Το βοηθητικό προσωπικό του σχολείου που είναι υπεύθυνο για την καθαριότητα μεριμνά ώστε το σχολικό συγκρότημα να είναι πάντα ασφαλές και καθαρό. Τυχόν φθορές ή προβλήματα αναφέρονται στον Διευθυντή. Η συμπεριφορά αφενός του βοηθητικού προσωπικού αλλά και αφετέρου όλων των φορέων της εκπαιδευτικής κοινότητας πρέπει να είναι σύμφωνα με τις αρχές και τις αξίες του σχολείου.

3.3.  Διάλειμμα

  • Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/ριες οφείλουν να βγαίνουν στον αύλειο χώρο, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός στις αίθουσες διδασκαλίας και στους διαδρόμους και να μειώνεται η πιθανότητα ατυχημάτων.
  • Με την ολοκλήρωση κάθε διδακτικής ώρας, ο/η εκπαιδευτικός εξέρχεται τελευταίος/α, αφού κλειδώσει την αίθουσα.
  • Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι εφημερεύοντες καθηγητές φροντίζουν ώστε οι μαθητές να κινούνται με ασφάλεια στους χώρους του σχολείου (εκτός των αιθουσών) και έχουν καθήκον για την τήρηση της τάξης αλλά και την άμεση παροχή βοήθειας σε όποιο μαθητή αντιμετωπίσει πρόβλημα.
  • Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζονται από το Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών οι πλέον κατάλληλοι χώροι για την παραμονή των μαθητών/ριών.
  • Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού, ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων αλλά και χρόνος ικανοποίησης σωματικών αναγκών (φαγητό, νερό, τουαλέτα). Οι μαθητές/ριες αλληλοεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και, για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν, απευθύνονται στον εφημερεύοντα εκπαιδευτικό που βρίσκεται εκεί.

3.4.  Εμφάνιση

Η εμφάνιση των μαθητών/τριών οφείλει να χαρακτηρίζεται από ευπρέπεια. Θα πρέπει να αποφεύγονται φαινόμενα επίδειξης,  οι υπερβολές δεν συνάδουν με τη μαθητική ιδιότητα.

3.5.  Παιδαγωγικός έλεγχος

  • H ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος είναι ένας σημαντικός παράγοντας της διαδικασίας αντιμετώπισης της παραβατικότητας στον σχολικό χώρο. Τα χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς σχολικού κλίματος είναι τα ακόλουθα:
  • προαγωγή ατμόσφαιρας αμοιβαίου σεβασμού, ενθάρρυνσης και υποστήριξης
  • απαγόρευση της βίας
  • δημιουργία προστατευτικού περιβάλλοντος που να αποτρέπει τον εκφοβισμό
  • καλλιέργεια του σεβασμού της διαφορετικότητας
  • προώθηση της συνεργατικής μάθησης
  • σύνδεση του Σχολείου με την οικογενειακή ζωή
  • προαγωγή της ισότητας και της συμμετοχής όλων.
  • Αρκετές όμως είναι οι περιπτώσεις που οι μαθητές/ριες προβαίνουν σε μη αποδεκτές συμπεριφορές σε σχέση με τον κανονισμό λειτουργίας. Τα θέματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς των μαθητών/ριών στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με τον/την εκπαιδευτικό της τάξης, τον/τη Σύμβουλο Σχολικής ζωής, τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών και τον/τη Συντονιστή/ρια Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.
  • Το Σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές/ριες να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες.
  • Αν η συμπεριφορά του μαθητή και της μαθήτριας δεν εναρμονίζεται με την ιδιότητά του και αποκλίνει από την τήρηση του εσωτερικού κανονισμού του Σχολείου, τότε αντιμετωπίζει τον παιδαγωγικό έλεγχο, σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία του.
  • Τα θέματα παραβατικής συμπεριφοράς των μαθητών/ριών στο Σχολείο αντιμετωπίζονται με βάση την κείμενη νομοθεσία. Συγκεκριμένα ανάλογα με τον βαθμό παρέκκλισης από τον κανονισμό οι κυρώσεις που προβλέπει ο νόμος είναι οι εξής:

α)   Προφορική παρατήρηση

β)   Επίπληξη

γ)   Προφορική παρατήρηση  με ωριαία απομάκρυνση

δ)   Αποβολή από τα μαθήματα μίας (01) ημέρας (από τον Διευθυντή).

ε)   Αποβολή από τα μαθήματα δύο (02) ημερών (από τον σύλλογο διδασκόντων)

στ)   Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος (από τον σύλλογο διδασκόντων και με έγκριση της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης).

  • Όταν ένας μαθητής τιμωρείται με αποβολή, επιδιώκεται να παραμένει στο σχολείο και καταβάλλεται προσπάθεια να συνεχίσει να παρακολουθεί τα μαθήματα του τμήματός του. Σε κάθε περίπτωση, αποβολή δεν σημαίνει απαραίτητα απομάκρυνση από τον σχολικό χώρο.
  • Η μείωση της διαγωγής είναι δυνατόν να επιβληθεί σε μαθητή, μετά από πραγματοποίηση σειράς παραπτωμάτων και ανάλογα με την βαρύτητά τους, κατά τη λήξη του σχολικού έτους από τον Σύλλογο Καθηγητών.
  • Σε κάθε περίπτωση η Διεύθυνση και ο Σύλλογος των Καθηγητών του σχολείου είναι απαραίτητο να τεκμηριώνουν την αναγκαιότητα μιας ποινής με όλα τα απαραίτητα αποδεικτικά στοιχεία.

3.6.  Σχολικές Δραστηριότητες

  • Η σχολική ζωή δεν περιορίζεται στις ώρες των μαθημάτων αλλά καλύπτει το σύνολο των δραστηριοτήτων του σχολείου. Για αυτό τον λόγο είναι υποχρεωτική η συμμετοχή όλων, μαθητών και καθηγητών, σε όλες τις εκδηλώσεις που διοργανώνει το σχολείο.
  • Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, όπως είναι οι σχολικές, οι εθνικές και οι θρησκευτικές εορτές, οι αθλητικές, οι πολιτιστικές και οι άλλες σχολικές δραστηριότητες των μαθητικών κοινοτήτων, η συμμετοχή στα προγράμματα της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, αγωγής υγείας, επαγγελματικού προσανατολισμού και άλλων καινοτόμων σχολικών προγραμμάτων θα πρέπει να γίνονται με πρωτοβουλίες, ιδέες και ευθύνες των ίδιων των μαθητών υπό την εποπτεία πάντα των καθηγητών.
  • Ξεχωριστή θέση στις εκδηλώσεις του σχολείου κατέχουν οι παρελάσεις που γίνονται με την ευκαιρία των εθνικών εορτών. Η συμμετοχή του σχολείου μας είναι υποχρεωτική. Τα αγήματα σχηματίζονται από τον καθηγητή Φυσικής Αγωγής από μαθητές και μαθήτριες που  επιθυμούν να λάβουν μέρος και η συμμετοχή είναι τιμητική. Η μεγάλη αυτή τιμή συνεπάγεται και υποχρέωση όλων αυτών που θα εκπροσωπήσουν το σχολείο, με την ανάλογη εμφάνιση και συμπεριφορά.
  • Το σχολείο θεωρεί τη συμμετοχή των μαθητών στις σχολικές δραστηριότητες ως υποχρέωσή τους. Απουσία μαθητή από πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του προγράμματος, λογίζεται ως απουσία από τα διδασκόμενα μαθήματα σε ίσο αριθμό διδακτικών ωρών σύμφωνα με το ημερήσιο πρόγραμμα διδασκαλίας ανεξαρτήτως της διάρκειας της εκδήλωσης.
  • Σε όλες τις εκδηλώσεις δεν πρέπει οι συμμετέχοντες να ξεχνούν ότι εκπροσωπούν ένα οργανωμένο σύνολο στη σχέση του με την κοινωνία και, επομένως, η συμπεριφορά τους θα πρέπει να είναι πάντα σύμφωνη με τις αρχές του σχολείου.

4.     Συμπεριφορά – Δικαιώματα – Υποχρεώσεις

4.1.  Ο Διευθυντής

  • Είναι υπεύθυνος, μαζί με τους εκπαιδευτικούς, για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του σχολείου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών.
  • Ενημερώνει τον Σύλλογο των Διδασκόντων/ουσών για την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του Σχολείου και την εφαρμογή των προγραμμάτων εκπαίδευσης.
  • Συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος δημοκρατικής συμπεριφοράς των διδασκόντων/ουσών και των μαθητών και είναι υπεύθυνος, σε συνεργασία με τους διδάσκοντες, για την τήρηση της πειθαρχίας.
  • Απευθύνει στους διδάσκοντες, όταν είναι απαραίτητο, συστάσεις σε πνεύμα συναδελφικής αλληλεγγύης.
  • Λαμβάνει μέριμνα για την εξασφάλιση παιδαγωγικών μέσων και εργαλείων, την καλή χρήση τους στη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την αντικατάστασή τους, σε περίπτωση φθοράς.

4.2.  Οι εκπαιδευτικοί

Οι εκπαιδευτικοί επιτελούν έργο υψηλής κοινωνικής ευθύνης. Στο έργο τους περιλαμβάνεται η εκπαίδευση − διδασκαλία, μάθηση και διαπαιδαγώγηση των μαθητών. Η πρόοδος, η οικονομική ανάπτυξη, ο πολιτισμός και η συνοχή της κοινωνίας εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την ποιότητα της εκπαίδευσης και κατ’ επέκταση από τη συμβολή και την προσπάθεια των εκπαιδευτικών. Τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών οφείλουν να εναρμονίζονται με τους στόχους αυτούς. Ειδικότερα οι εκπαιδευτικοί οφείλουν:

  • Να διασφαλίζουν την ασφάλεια και την υγεία των μαθητών εντός του σχολείου, καθώς και κατά τις σχολικές εκδηλώσεις και εκδρομές.
  • Να αντιμετωπίζουν τους μαθητές με ευγένεια, κατανόηση και σεβασμό προς την προσωπικότητά τους.
  • Να συμβάλλουν στη διαμόρφωση ενός σχολικού κλίματος, που δημιουργεί στους μαθητές αισθήματα ασφάλειας, εμπιστοσύνης και άνεσης να απευθύνονται στους εκπαιδευτικούς για βοήθεια όταν αντιμετωπίζουν τυχόν πρόβλημα.
  • Να αντιμετωπίζουν τους μαθητές με δημοκρατικό πνεύμα, ισότιμα και δίκαια
  • Να μην κάνουν διακρίσεις υπέρ ή σε βάρος ορισμένων μαθητών.
  • Να καλλιεργούν και εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, δημοκρατική συμπεριφορά.
  • Να διδάσκουν στους μαθητές τα διάφορα γνωστικά αντικείμενα σύμφωνα με το ισχύον πρόγραμμα σπουδών και να διαπαιδαγωγούν και εκπαιδεύουν τους μαθητές σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους του εκπαιδευτικού μας συστήματος, με την καθοδήγηση των ΣEE και των Στελεχών της διοίκησης της εκπαίδευσης
  • Να προετοιμάζουν το μάθημα της ημέρας, έτσι ώστε να κινεί το ενδιαφέρον των μαθητών και να εφαρμόζουν σύγχρονες και κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση τις ανάγκες των μαθητών και τις ιδιαιτερότητες των γνωστικών αντικειμένων.
  • Να αξιολογούν αντικειμενικά την πρόοδο και την επίδοση των μαθητών και να ενημερώνουν σχετικά τους γονείς ή κηδεμόνες καθώς και τους ίδιους τους μαθητές.
  • Να ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών τους στην οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνοντας υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και τη συμπεριφορά των μαθητών τους και υιοθετώντας κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα.
  • Να ενθαρρύνουν τους μαθητές να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και το σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας.
  • Να είναι συνεπείς στην προσέλευσή τους στο σχολείο και στην ώρα έναρξης και λήξης των μαθημάτων.
  • Να συνεργάζονται με τον Διευθυντή, τους γονείς και τους αρμόδιους ΣΕΕ για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών.
  • Να συμβάλλουν στην επιτυχία όλων των εκδηλώσεων που οργανώνονται από την τάξη και το Σχολείο.
  • Να ανανεώνουν και να εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους, σχετικά με τα διάφορα γνωστικά αντικείμενα και τις επιστήμες της αγωγής, τόσο μέσω των διάφορων μορφών επιμόρφωσης και επιστημονικής παιδαγωγικής καθοδήγησης, που παρέχονται θεσμικά από το σύστημα της οργανωμένης εκπαίδευσης, όσο και με την αυτοεπιμόρφωση.
  • Να μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας και συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών και να τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη διαγωγή και την επίδοση των παιδιών τους.

Τα ανωτέρω κρίνονται απαραίτητα, διότι οι ανάγκες της κοινωνίας μεταβάλλονται με γρήγορους ρυθμούς. Για να μπορεί η εκπαίδευση να ανταποκριθεί σ’ αυτούς τους ρυθμούς, πρέπει ο εκπαιδευτικός να παρακολουθεί τις εξελίξεις με διαρκή και έγκυρη επιμόρφωση.

4.3.  Οι μαθητές/μαθήτριες

Η συμπεριφορά των μαθητών πρέπει να διέπεται από δημοκρατικό ήθος, σεβασμό στο εκπαιδευτικό, διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό, στους συμμαθητές τους, στη σχολική περιουσία, καθώς και στην δική τους προσωπικότητα. Απαγορεύεται κάθε είδος βίας, λεκτικής, σωματικής, ψυχολογικής ή άλλης μορφής. Οι μαθητές θα πρέπει να:

  • Αποδίδουν σεβασμό, με τα λόγια και τις πράξεις τους, προς κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας.
  • Αποδέχονται πως κάθε μάθημα έχει τη δική του ιδιαίτερη παιδευτική αξία και αποδίδουν στο καθένα την απαιτούμενη προσοχή.
  • Υποστηρίζουν και διεκδικούν τη δημοκρατική συμμετοχή τους στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων που τους δίνει η νομοθεσία, συμβάλλοντας στην εφαρμογή αυτών των αποφάσεων.
  • Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, συμπεριληπτικού, εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.
  • Προσέχουν και διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους του Σχολείου.
  • Η προστασία του σχολικού κτηρίου και της περιουσίας του είναι υπόθεση όλων. Αν προκαλέσουν κάποια βλάβη-ζημιά, αυτή πρέπει να αποκατασταθεί από τον/την υπαίτιο/α.
  • Επιδιώκουν και συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφορικών πρακτικών, όπως η εξοικονόμηση ενέργειας, η ανακύκλωση υλικών και η συνετή χρήση των εκπαιδευτικών μέσων.
  • Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο, ακολουθώντας διαδοχικά τα παρακάτω βήματα:
  1. Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με αυτόν που έχουν τη διαφορά.
  2. Απευθύνονται στον υπεύθυνο εκπαιδευτικό τμήματος ή στον Σύμβουλο Σχολικής Ζωής.
  3. Απευθύνονται στον Διευθυντή.
  • Σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς, αντιδρούν άμεσα και ακολουθούν τα παραπάνω βήματα.
  • Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης. Συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή παιδευτική διδακτική διαδικασία και δεν παρακωλύουν το μάθημα, σεβόμενοι το δικαίωμα των συμμαθητών/ριών για μάθηση.
  • Απευθύνονται στους/στις καθηγητές/ριες και στη Διεύθυνση του Σχολείου και ζητούν τη βοήθειά τους για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στην ήρεμη, αποδοτική σχολική ζωή και πρόοδό τους.
  • Όταν υπάρχει ανάγκη, μπορούν να επικοινωνούν με τους γονείς τους, μέσω των τηλεφώνων του Σχολείου, αφού ζητήσουν άδεια.
  • Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός Σχολείου ακολουθούν τους συνοδούς εκπαιδευτικούς και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.
  • Τα σχολικά βιβλία είναι πνευματικό δημιούργημα, παρέχονται δωρεάν από την πολιτεία και δεν πρέπει να καταστρέφονται. Οι μαθητές οφείλουν να τα διατηρούν σε καλή κατάσταση και να τα επιστρέφουν στο τέλος της σχολικής χρονιάς για επαναχρησιμοποίηση ή ανακύκλωση. Δεν υπάρχει δυνατότητα αναπλήρωσης βιβλίων σε περίπτωση απώλειας ή καταστροφής.
  • Φαινόμενα καταστρατήγησης του συστήματος αξιολόγησης και καταδολίευσης των εξετάσεων θα αντιμετωπίζονται αποφασιστικά, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τον νόμο.

5.     Επικοινωνία και Συνεργασία Γονέων/Κηδεμόνων-Σχολείου

5.1.  Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας Σχολείου-οικογένειας

Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Σχολείου και του κλίματος που δημιουργείται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/ριών και με τον Σύλλογο Γονέων. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο Σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και τον εκπαιδευτικό.

Οι γονείς/κηδεμόνες είναι σημαντικό να συνεργάζονται στενά με το Σχολείο, προκειμένου να παρακολουθούν την αγωγή και την επίδοση των παιδιών τους σε τακτική βάση, συμμετέχοντας στις ενημερωτικές συναντήσεις που οργανώνονται από το Σχολείο. Θεωρείται αυτονόητη η στενή συνεργασία και επικοινωνία των γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς και τον/τη Διευθυντή/ρια του Σχολείου στην επίλυση ζητημάτων που τυχόν προκύψουν.

Ο Διευθυντής διατηρεί τακτική επαφή με τους γονείς, επιδιώκοντας την ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας ανάμεσα στο σχολείο και την οικογένεια. Με τη συνεργασία και την κοινή προσπάθεια επιλύονται καλύτερα και αποτελεσματικότερα τα προβλήματα που παρουσιάζονται. Οι αποφάσεις του Διευθυντή του σχολείου για θέματα που αφορούν άμεσα τους γονείς και τους μαθητές έχουν μεγαλύτερο κύρος όταν προκύπτουν ύστερα από συνεργασία με τους γονείς.

Φυσικοί κηδεμόνες του μαθητή είναι ο πατέρας και η μητέρα του. Αυτοί είναι κηδεμόνες του μαθητή, εφόσον κατοικούν στην πόλη όπου βρίσκεται το σχολείο. Διαφορετικά, ορίζουν οι ίδιοι με έγγραφη δήλωσή τους κηδεμόνα του μαθητή.

Οι γονείς και κηδεμόνες εγγράφουν τον μαθητή στο σχολείο. Οφείλουν να προσέρχονται το πρώτο δεκαήμερο κάθε μήνα κατά τις ώρες λειτουργίας του σχολείου, για να ενημερώνονται υπεύθυνα για τη φοίτηση του μαθητή, λαμβάνοντας σχετικό ενυπόγραφο σημείωμα του υπεύθυνου καθηγητή.

Ο Γονέας – Κηδεμόνας δικαιούται να έχει πλήρη και υπεύθυνη ενημέρωση για τον μαθητή, αλλά οφείλει και ο ίδιος να ενημερώνει το σχολείο για θέματα που μπορεί να επηρεάζουν την επίδοση ή τη συμπεριφορά του μαθητή στο σχολείο.

Κάθε φορά που δημιουργείται ένα θέμα, το οποίο σχετίζεται με έναν συγκεκριμένο μαθητή και πρόκειται να απασχολήσει το σχολείο, ο πρώτος που ενημερώνεται σχετικά είναι ο Γονέας – Κηδεμόνας, ο οποίος με τη σειρά του θα πρέπει να συνεργαστεί με το σχολείο. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να επιδιώκεται η συνεργασία και η αποφυγή πολώσεων και ασυμβίβαστων αντιθέσεων.

Δεν επιτρέπεται η παρουσία οποιουδήποτε στον χώρο του σχολείου κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του. Οι επισκέπτες, αν είναι αναγκαίο, απευθύνονται μόνο στο γραφείο.

Κατά την προσέλευση των Γονέων – Κηδεμόνων στον χώρο του σχολείου, προκειμένου να ενημερωθούν για ζητήματα σχετικά με το παιδί τους, έρχονται σε επαφή με τον Διευθυντή του Σχολείου ή τους διδάσκοντες καθηγητές κατά τις ώρες συνεργασίας που έχουν οριστεί. Δεν επιτρέπεται να βρίσκονται στους χώρους των αιθουσών διδασκαλίας, στους διαδρόμους και να διακόπτουν το μάθημα.

5.2.  Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων αποτελεί τη συλλογική έκφραση της άποψης των Γονέων και Κηδεμόνων των μαθητών. Το σχολείο χρειάζεται και επιδιώκει τη συνεργασία του Συλλόγου για την προαγωγή του σχολικού έργου. Είναι προφανές ότι το εκπαιδευτικό έργο ανήκει στην αρμοδιότητα και ευθύνη των εκπαιδευτικών και του Διευθυντή του κάθε σχολείου, όμως το γενικότερο κλίμα στον σχολικό χώρο επηρεάζεται από την καλή συνεργασία εκπαιδευτικών και Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων. Ένα ανοικτό δημοκρατικό σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων.

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/ριών κάθε Σχολείου συγκροτούν τον Σύλλογο Γονέων/Κηδεμόνων, που φέρει την επωνυμία του Σχολείου και συμμετέχουν αυτοδικαίως σε αυτόν. Ο Σύλλογος Γονέων/Κηδεμόνων βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με τον/τη Διευθυντή/ρια, τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών του Σχολείου, αλλά και με τον/την Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής του Δήμου.

5.3.  Σχολικό Συμβούλιο

Σε κάθε σχολική μονάδα λειτουργεί το Σχολικό Συμβούλιο, στο οποίο συμμετέχουν ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών, το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων, ο εκπρόσωπος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τρεις εκπρόσωποι των μαθητικών κοινοτήτων, που ορίζονται με απόφαση του Συμβουλίου τους.

Έργο του Σχολικού Συμβουλίου είναι η εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του Σχολείου με κάθε πρόσφορο τρόπο, η καθιέρωση τρόπων επικοινωνίας διδασκόντων/ουσών και οικογενειών των μαθητών και του σχολικού περιβάλλοντος.

 

5.4.  Η σημασία της σύμπραξης όλων

Ένα ανοιχτό, συνεργατικό, συμπεριληπτικό και δημοκρατικό Σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων − μαθητών/ριών, εκπαιδευτικών, Διευθυντή/ριας, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικής Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης −, για να επιτύχει στην αποστολή του.

 

6.     Πολιτική του Σχολείου για την προστασία από πιθανούς κινδύνους

6.1.  Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών

Στην αρχή του σχολικού έτους ο/η Διευθυντής/ρια του Σχολείου,  σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών του Σχολείου, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου.

Στις περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, κανένα παιδί δεν αποχωρεί από το Σχολείο μόνο του. Τα παιδιά παραδίδονται στους γονείς/κηδεμόνες τους. Όσον αφορά την προστασία από σεισμούς και φυσικά φαινόμενα, επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη Διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου του Σχολείου, με την υλοποίηση ασκήσεων ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους. Επίσης, ο/η Διευθυντής/ρια ενημερώνει τους/τις μαθητές/τριες, καθώς και τους γονείς/κηδεμόνες, για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών.

Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων οι εκπαιδευτικοί, μαθητές/μαθήτριες, γονείς/κηδεμόνες, Διευθυντές/Διευθύντριες, Προϊστάμενοι/Προϊστάμενες οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.

6.2.  Χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης

Ενδεικτικό σχέδιο:

 

6.3.  Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών

Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των παιδιών έχει καταρτιστεί σχέδιο διαφυγής και προς τούτο πραγματοποιούνται τακτικά ασκήσεις ετοιμότητας.

 

 

 

7.     Κυλικείο

Ο/Η ανάδοχος του κυλικείου, πέρα από την υποχρέωση τήρησης της σχετικής νομοθεσίας, πρέπει  να διατηρεί τον χώρο καθαρό μέσα και έξω (μπροστά) στο κυλικείο και να παρέχει όλα τα είδη που προβλέπονται.

Οι μαθητές και οι κηδεμόνες θα πρέπει να γνωρίζουν ότι σημαντικό τμήμα των εσόδων του κυλικείου επιστρέφει ως μίσθωμα στο σχολείο, σύμφωνα με τις διαδικασίες που ορίζονται από τον νόμο. Επιπλέον, όλα τα είδη του κυλικείου ελέγχονται υγειονομικά και υπάγονται σε συγκεκριμένη λίστα επιτρεπόμενων ειδών του Υπουργείου Παιδείας. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι υπάρχουν φρέσκα φρούτα εποχής, φυσικοί χυμοί, σάντουιτς με κοτόπουλο ή γαλοπούλα με ψωμί ολικής άλεσης κλπ. Για αυτόν τον λόγο είναι σημαντικό να στηρίζεται η λειτουργία του κυλικείου και να μην γίνεται προμήθεια ειδών από εξωτερικούς φορείς, τα οποία μπορεί να είναι ανθυγιεινά και να μην προσφέρουν έσοδα στη σχολική μονάδα.

Η λειτουργία του κυλικείου ελέγχεται από επιτροπή εκπαιδευτικών, που ορίζει ο Σύλλογος Διδασκόντων με πράξη, στην αρχή κάθε σχολικού έτους.

 

8.     Γενικότερα Ζητήματα

Η συμπεριφορά όλων των παραγόντων της σχολικής ζωής, μαθητών – καθηγητών – βοηθητικού ή επικουρικού προσωπικού, πρέπει να είναι σύμφωνη με τις αρχές που διέπουν τις σχέσεις των ανθρώπων μιας πολιτισμένης κοινωνίας. Οι αρχές αυτές πρέπει να τηρούνται από όλους, τόσο κατά τη διάρκεια του μαθήματος όσο και στα διαλείμματα αλλά και σε κάθε δραστηριότητα του σχολείου.

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος ή των δραστηριοτήτων του σχολείου  η συμπεριφορά όλων οφείλει να  μη θέτει σε κίνδυνο τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Για λόγους προσωπικής ασφάλειας δεν πρέπει οι μαθητές να  καλούν στο σχολείο άλλον εκτός του κηδεμόνα και να παραμένουν στον χώρο του σχολείου καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος.

Πρέπει να αποφεύγουν να φέρνουν στο σχολείο:

  • Εφημερίδες, περιοδικά  και κάθε είδους έντυπο ή ηλεκτρονικό μέσο που δεν ταιριάζει με τη μαθητική ιδιότητα.
  • Όργανα, αντικείμενα ή προϊόντα επικίνδυνα για την υγεία ή ασυμβίβαστα με την μαθητική ιδιότητα και εργασία.
  • Αντικείμενα  αξίας ή μεγάλα χρηματικά ποσά, καθώς, για οποιανδήποτε φθορά ή απώλειά τους, το σχολείο δε δύναται να φέρει καμιά ευθύνη.

 

9.     Τήρηση του κανονισμού

Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από τους/τις μαθητές/ριες, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς/κηδεμόνες με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους, ώστε να έχει πληρότητα, γενική αποδοχή και εφαρμογή, αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Σχολείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το Σχολείο να οικοδομήσει, για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.

Θέματα, που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τον/τη Διευθυντή/ρια και τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Ο κανονισμός κοινοποιείται σε όλους τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/ριών προς ενημέρωσή τους.